05.06.20012 r.
ZE ŚMIECIAMI PO NOWEMU
Jeszcze tylko przez rok, do końca czerwca 2013r. odpady komunalne z naszych mieszkań, będą odbierane przez firmy wywozowe według aktualnych zasad, tj. umów jakie spółdzielnia mieszkaniowa, czy właściciele domów jednorodzinnych podpisali
z tymi firmami.
Śmieci, czyli odpady komunalne lądują nie tylko w lasach czy przydrożnych rowach ale są także podrzucane do ogólnodostępnych śmietników spółdzielni mieszkaniowych. Nie inaczej jest w naszej Spółdzielni, gdzie podewastowane zamki w drzwiach do pergoli śmietnikowych ułatwiają taki proceder. Podrzucaniu szkła, papieru czy plastików do spółdzielczych pojemników przeznaczonych dla selektywnej zbiórki, sprzyja ich ustawienie w miejscu ogólnodostępnym.
Podrzucający te odpady (często całymi workami) tłumaczą, że są to pojemniki gminne, do których może wyrzucać odpady każdy mieszkaniec miasta i ościennych gmin.
Nasza gmina też ustawiła na mieście swoje pojemniki, tyle, że jest ich 5-krotnie mniej niż spółdzielczych i trudniej do nich trafić podrzucającym.
Nie trzeba wyjaśniać, że tego typu zachowania podrażają koszty spółdzielców, u których lądują obce śmiecie, dlatego warto interesować się wszystkimi działaniami dyscyplinującymi śmieciarzy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął w sprawie gospodarki śmieciami szerszą akcję, co pośrednio też wspiera interesy spółdzielców i podaje m. innymi:
315 kg śmieci wytworzył przeciętnie Polak w 2010r. (u nas w ŻSM w 2011r. było 326 kg) Większość z zebranych w tym czasie ponad 10 mln ton odpadów pochodziło od gospodarstw domowych – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego).
Właściciele domów jednorodzinnych, czy letniskowych muszą sami podpisywać umowy na odbiór odpadów, za mieszkańców bloków robi to spółdzielnia lub wspólnota. W ten sposób podmioty te mogą negocjować warunki i wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Jednak od połowy 2013 roku usługodawcę wybierać będzie gmina a nie mieszkańcy.
1 stycznia 2012r. zmieniła się ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Za odbiór śmieci odpowiedzialne będą gminy, które na podstawie przetargu wybiorą przedsiębiorców wywożących odpady. Konsumenci za te usługi uiszczą opłaty narzucone przez gminy.
Do końca 2012 roku rady gminy są zobowiązane podjąć uchwały w sprawach:
- wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- terminu, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłaty,
- sposobu i zakresu świadczenia usług,
oraz poinformować o tym mieszkańców.
Każdy właściciel nieruchomości musi pamiętać o rozwiązaniu dotychczasowej umowy do końca czerwca 2013 roku, aby nie płacić podwójnych opłat za wywóz odpadów (jednej na rzecz gminy, drugiej – z tytułu dotychczasowej umowy).
Podsumowując powyższą informację, oczekujemy, że działania Prezydenta prowadzone w tym zakresie oraz decyzje, jakie podejmie Rada Miasta co do wysokości opłat, zabezpieczą funkcjonowanie systemu wywozu odpadów w mieście i pozwolą mieszkańcom na podołanie opłatom, których poziom będzie przystępny dla ich kieszeni.
My ze swojej strony oczekujemy sprawnego wdrożenia nowego systemu opłat od mieszkańców za świadczone usługi wywozowe.
Zarząd ŻSM